perjantai 17. elokuuta 2012

11. Luvun jatkoa


Käänsin katseeni ulos ikkunasta. Sade oli juuri taukoamassa. Ajoimme peltojen ja metsikköjen ohi. Ruoho vilisi tien vieressä. Jonkin ajan kuluttua Joonas kääntyi oikealle ja näin pienen lammen ja sen vieressä ihanan, punaisen maalaistalon. Kyseessä oli kaksikerroksinen puutalo, jossa oli musta katto. Listat olivat valkoiset ja talon edessä oli pikkuinen kuisti.

”Oi!” henkäisin. ”Tämä paikka on upea.”

Joonas ajoi talon taakse, missä oli autotalli. ”Kiva, jos pidät siitä”, hän naureskeli ajaessaan auton parkkiin.

Nousin ulos autosta ja katsoin autotallissa ympärilleni. ”Tämä on yksi sekaisemmista autotalleista, jonka olen nähnyt.”

”Kiitoksia”, Joonas totesi ja otti yhdeltä hyllyltä räsynuken, ”äitini ja isäni tykkäävät keräillä kaikenlaista.” Joonas heilutteli nukkea kädessään. Annoin katseeni tutkia paikkoja. Löysin vanhoja kodinkoneita, lehtileikkeitä ja kirjoja, tuhansittain kirjoja.

”Haluat varmaan nähdä muutankin kuin autotallin?” Joonas naureskeli. ”Tosin, jos pyydät kauniisti, voimme pedata sinulle vuoteen myös tänne.”

”Olenko jäämässä tänne?” hämmästelin.

”Vain väliaikaisesti”, Joonas korjasi, ”tai niin kauaksi aikaa, kun voimme olla varmoja, ettei Sofia osaa etsiä sinua. Mutta se ei ole tämän päivän murhe.” Joonas harppoi ulkoilmaan ja huusi peräänsä: ”Ala tulla jo, homehdut sinne vielä!”

Nauroin vastaukseksi ja kävelin ulos. Katselin lumoutuneena pientä lampea ja sen vettä, joka kimmelsi auringon loisteessa. Käännyin kertoakseni Joonakselle, kuinka rakastin heidän pientä pihalampeaan, mutta hämmästyin, kun häntä ei näkynyt missään. Sen sijaan, kun hetken katsoin ympärilleni pihalla, näin tutun hahmon nojaavan yhtä haapaa vasten.

Hahmo hymyili minulle. Jähmetyin ja tunsin sydämeni sukeltaneen näkemääni lampeen. En tiennyt, mitä minun olisi pitänyt tehdä. En voinut edes liikahtaa. Tuijotin vain näkemääni hahmoa, joka seisoi edessäni lähes enkelimäisenä ilmestyksenä. Hahmo alkoi lähestyä minua hitain askelin.

Tuijotin aaveen tummia hiuksia ja tunsin kyynelten pyrkivän silmiini. Nieleskelin. Patrik. Hän se todella oli. Hän oli ihan oikeasti tulossa minua kohti. Patrik laski kätensä olkapäilleni ja katsoi minua huolestuneena päästä varpaisiin.

”Linda”, Patrikin ääni kuulosti sulosoinnuilta huolen lisäämästä karheudesta huolimatta. ”Linda, olethan kunnossa?”

En pystynyt vastaamaan. Nyökkäsin. Silloin Patrik veti minut halaukseen. ”Olen niin pahoillani”, hän parahti, ”olen niin pahoillani.”

Hetkinen hei, ajattelin itsekseni. Nyt jokin oli todella pahasti pielessä. Minunhan pitäisi tässä olla pahoillaan. Patrikin kuului olla vihainen minulle, ei itselleen. ”Ei”, henkäisin ja vetäydyin kauemmas. ”Patrik, minunhan tässä pitäisi pyytää anteeksi.”

Patrik katsoi minua äimistyneenä, mutta sitten vain huvittuneena: ”Senkin hupsu.” Hän pörrötti hiuksiani.

”Mutta”, änkytin, ”etkö lähtenyt juuri sen takia? Olit suuttunut minulle ja halusit minut pois elämästäsi.”

”Voi luoja”, Patrik henkäisi. Hän otti kasvoni käsiinsä. ”Linda, minä lähdin, koska pelkäsin olevani sinulle riski. Mutta se oli tyhmää. Lähteminen oli ajattelemattominta, mitä saatoin tehdä. Sinun ei olisi ikinä tarvinnut kokea kaikkea tätä.” Hän hieroi pientä, lähes kadonnutta naarmua kädessäni, joka oli tullut käteni vanginneista köysistä. ”Linda, en minä koskaan halunnut lähteä sinun luotasi.”

Tunsin jalkojeni muuttuvan nesteeksi: ”Enkä minä halunnut, että lähdet.”

Patrik veti minut syleilyynsä. Tunsin viileän tyyneyden ja helpotuksen ympäröivän minua kaikkialta. Vastasin halaukseen kiitollisena, en nimittäin luottanut omiin jalkoihini enää ollenkaan. Olin kotona. Viimeinkin kotona.

Jatkuu       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti