Kirjahyllyt saivat kenkää ja tilalle
tuli hieman uutta väriä. Annan luultavasti blogin olla jonkin aikaa näissä
kuoseissa.
Sinänsä huvittavaa, että päätin
juuri ottaa kirjahyllyt pois blogistani. Päätin nimittäin käydä läpi
suosikkikirjojani. Kun aloin miettiä suosikkejani, ensimmäinen reaktioni oli
lievä shokki. Olen lukenut paljon kirjoja, mutta jälkikäteen ajatellen olen
hyppinyt kirjasta toiseen ja koska olen lukenut jonkin verran dekkareita,
huomaan kauhukseni, että niiden juonet alkavat mennä sekaisin päässäni.
Huomasin, että saatoin muistaa kirjan: ”Tuo oli todella hyvä!” Sitten jäin miettimään: ”Mikä siinä oli
hyvää? En muista juonesta yhtikäs mitään!”
Tässä kuitenkin Top 10
1. Muriel Barbery – Siilin
eleganssi
Tämä on ehdoton suosikkini tällä
hetkellä! Luen sitä uudelleen parhaillaan.
Siilin eleganssi on kirjana pohdiskeleva ja humoristinen. Olen nauranut
monta kertaa ääneen sen ääressä ja joissain kohdissa itkenytkin. Ihanan
liikuttava kirja.
2. Tess Gerritsen - Kirurgi
Tämä on niitä kirjoja, joista en
muista juuri mitään. Muistan vain, että luin sen ja pidin siitä äärettömän paljon.
Suosittelen jännityksen ystäville, Gerritsen on upea kirjailija. Hän osaa
kirjoittaa kirjaansa rauhallisia kohtia sekä kohtia, joiden aikana lukija joutuu
pidättämään hengitystään eikä pysty lopettamaan lukemista kesken.
3. Stephenie Meyer – Houkutus
Inhosin leffoja, mutta
Houkutus-sarjan ensimmäinen kirja oli todella hieno lukukokemus! Suosittelen,
jos elokuva ei ole vielä pilannut sarjan hienon esikoiskirjan loistoa.
4. Liza Marklund – Nobelin
testamentti
Hieno, jännittävä kirja, joka vain
paranee loppua kohden.
5 Tess Gerritsen - Jääkylmä
Kylmät väreet hiipivät pitkin
selkää. Jääkylmän alku takkuili, mutta tämäkin kirja paransi huimasti loppua
kohden.
6. Paulo Coelho - Valkyriat
Kirjat sijoilla 6 ja 7 aiheuttivat
minulle päänvaivaa. Toisaalta minun tekisi mieli sanoa, että Tess Gerritsenin
Taidonnäyte on parempi kuin Valkyriat, mutta en muista Taidonnäyte-kirjasta
valitettavasti juuri mitään. Paulo Coelho kirjoittaa ihania kirjoja. Niiden
ainut suuri miinus on paikoillaan polkeminen.
7. Tess Gerritsen - Taidonnäyte
En muista kirjasta juuri mitään.
Taidonnäyte on Kirurgi-kirjan jatko-osa. Ja hyvä jatko-osa onkin, ainakin
lukemisen arvoinen.
8. Paulo Coelho - Brida
Brida on yksi kauneimpia Paulo
Coelhon kirjoja, joita olen lukenut. Sen arvoa valitettavasti laskee jälleen
hidas tempo, joka leimaa kolmea lukemaani Coelhon kirjaa. Jos Coelhon kirjoissa
olisi nopeampi tahti, ne nousisivat sijoille 4 ja 5.
9. Tess Gerritsen - Luutarha
En muista tämänkään kirjan juonesta
paljoakaan. Sen kuitenkin muistan, että Luutarha on ensimmäinen Gerritsenin
kirja, jonka olen lukenut. Ja se teki lähtemättömän vaikutuksen!
10. Jean-Dominique Bauby - Perhonen lasikuvussa
Tämä viimeinen kirja ei lukiessani
nostattanut minussa suuria tunteita, mutta jälkikäteen kirjasta on jäänyt hyvä
jälkimaku ja voisin lukea sen joskus uudelleenkin. Ensimmäistä kertaa luin tämän
yhtä kouluprojektia varten. Sääli sinänsä, sillä olisin ehkä pitänyt siitä
enemmän, jos en olisi lukenut sitä ”kouluun kuuluvana asiana”. Mutta jos ei muuten, niin kirja kannattaa lukea, koska se on koskettava tositarina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti