sunnuntai 15. heinäkuuta 2012

4. Luvun loppu


Patrik viipyi ulkona huolestuttavan pitkään. Lopulta avasin oven, jolloin Leo syöksähti sisään. Patrik istui rappusilla selkä minuun päin. Arvelin, että hän oli uponnut taas omiin ajatuksiinsa. ”Ruoka on kohta valmista”, totesin ja odotin jonkinlaista reaktiota.

”Sepä kiva”, Patrik totesi kääntämättä katsetta minua kohti, ”ja vaivauduit kertomaan tämän minulle, koska?”

”No, ajattelin, että olisit”, tuntui kuin Patrik olisi sylkäissyt vasten kasvojani. Jäin tuijottamaan hänen selkäänsä. ”Tai ei mitään”, värähdin yllättävästä kylmyydestä, jota Patrik levitti ympärilleen. Suljin oven perässäni.



Minä kaduin heti. Kaikista ihmisistä viimeisimpänä olisin halunnut loukata Lindaa. Otin muutaman syvän henkäyksen ja palasin sisälle. Tuntui kuin jokin olisi sivaltanut minua vatsaan. Linda käveli rivakasti ympäri keittiötä pitäen katseensa tiukasti poissa minusta. Olin tullut kovaäänisesti sisälle, mutta hän ei uskaltanut edes katsoa minua kohti. Auts, tämä ei lupaa hyvää, tuumin itsekseni. ”Linda?” Hän ei edes kääntynyt minua päin. Sen sijaan hän siirtyi pois lavuaarin luota, otti rätin ja alkoi hinkata sillä pöytää. Jossa ei ollut muruakaan. Huono omatuntoni vain syveni. ”Linda, anna anteeksi.”

Linda lopetti kovakouraisen pöydän pyyhkimisen, mutta ei vieläkään katsonut minua. Otin varovaisen askeleen häntä kohti. Hän ei huomannut, kuinka lähellä olin vaan kääntyi päistikkaa minua kohti. Linda ei ollut koskaan ollut niin lähellä minua. Hänen silmänsä olivat täyttyneet kyynelistä. ”Linda, olen pahoillani”, mutisin, kun en osannut sanoa muutakaan. ”Olen todella pahoillani. Ole kiltti, älä itke.”

”En pysty lopettamaan”, Linda henkäisi, ”eivätkö aaveet muka koskaan itke?”

”Eivät”, vastasin, ”mutta et usko, kuinka minuun sattuu, kun vain katson sinua.” Linda pyyhki silmiään ja yllätti minut. Hän painoi päänsä rintaani vasten ja nyyhkytti. Jaa, pohdin hämmentyneenä, kenties tämä on joku ihmisten normaalireaktio. Seurasin omaa luontaista vaistoani ja peittelin Lindan käsieni suojaan. Heijasin häntä kuin pientä lasta kunnes nyyhkytys loppui.



”Sinä olet mukavan lämmin”, Patrik mutisi.

”Niin, hyvähän sinun on”, tokaisin, ”kun jääkaappi ei halaa sinua.” Patrik nauroi heitolleni. ”Et tosin tunnu niin kylmältä kuin yleensä”, jatkoin yllättyneenä, ”mistähän se johtuu?”

”Sinä käyt ylikierroksilla”, Patrik vastasi naurahtaen, ”luultavasti hikoilisin, jos voisin.”

”Oi, anteeksi”, vastasin ja irrottauduin varovaisesti hänen otteestaan. Pohdin, mahtoiko häntä harmittaa yhtä paljon kuin minua, kun jouduin peruuttamaan kauemmas hänen luotaan. Hänen kasvojensa mukaan vastaus oli jälleen ’kyllä’.

Väliimme laskeutui kiusaantunut hiljaisuus, joka loppui, kun ovelta kuului napakka koputus. Sain liikkumiskykyni ensimmäisenä takaisin ja harpoin ovelle. Oven takana seisoi kalanainen, joka kurkotti itseään sisäpuolelle: ”Hei, Linda! Ihanaa nähdä sinua! Onko täällä tapahtunut mitään mielenkiintoista?”

Tuntui koomiselta puhua ihmiselle, joka ei katsonut minua kahta sekuntia kauemmin vaan käänteli päätään kuin strutsi ja antoi suomuisten silmiensä tihrustella ympärilleen. Kalanaisen vierailun syytä ei tarvinnut kauan miettiä. ”Eipä täällä mitään ihmeellistä”, vastasin. Minun olisi yllättäen tehnyt mieli paukauttaa ovi kiinni kalanaisen nenän edestä. Se oli kuitenkin mahdotonta, sillä kalanainen oli epätavallisessa kumara-asennossa, minkä seurauksena hän venytti yläruumistaan eteiseeni.

”Saanko tulla sisään?” hän hymyili minulle niin leveästi kuin paksujen huuliensa takaa kykeni.

Olet jo puolittain sisällä. ”Anteeksi, mutta nyt on vähän huono hetki”, sopersin.

”Ihan hetkeksi vain”, kalanainen anoi ja kuvittelin, kuinka hän hetken päästä putoaisi polvilleen ja alkaisi nuolla maata jalkojeni edessä.

Kuulin Patrikin murisevan selkäni takana.

”Olen äärimmäisen pahoillani”, minusta on niin ihanaa, kun tunkeudut yksityiselämääni, ”mutta minulla on tosi huono hetki.”

Kalanainen uskoi minua, kiitos vetisten silmieni. Hän ojensi minulle käyntikorttiaan: ”Jos sinulle tulee joskus sellainen olo, että tarvitset lohduttavaa olkapäätä”, hän kehräsi, ”soita tähän numeroon.”

Otin numeron, vaikka tiesin, ettei minun tarvitsisi koskaan soittaa siihen. Minullahan oli jo lohduttava olkapää, jonka valitsin paljon mieluummin kuin kalanaisen suomut. Lisäksi en halunnut päästä hänen juorulistalleen, joten tiesin, että tulevaisuudessa minun pitäisi varoa sanojani hänen seurassaan. Ennen lähtöään kalanainen tuijotti vielä muutamaan otteeseen sisälle ja käveli sitten ripeästi pois.

Jatkuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti