torstai 19. heinäkuuta 2012

5. Luvun loppu


Patrikin sylissä loikoilu oli helppoa. Liian helppoa. Liian luonnollista. Yritin olla ajattelematta asiaa. Tuntui jo tarpeeksi kamalalta, että annoin itselleni luvan istua Patrikin sylissä. Tunsin hänen kehonsa, joka oli viileä kuin ihana suihku keskellä helteistä päivää. ”Tuli mieleen”, Patrik totesi rikkoen hiljaisuuden, ”tunnetko sinä Pirkon? Hän ainakin näytti tunnistavan sinut.”

Naureskelin itsekseni, kun muistin, että kalanaisella oli nimikin. ”Niin”, vastasin huvittuneena, ”joo, tunnen hänet.” Nostin katseeni Patrikin kasvoihin ja hymyilin hänelle. Hän hymyili takaisin. ”Pirkko kertoi, että täällä kummittelee”, selostin ja silitin ajatuksissani Patrikin kämmentä.

”Niinkö?” Patrik kysyi muka yllättyneenä, ”mitä muuta hän kertoi?”

”Hän kertoi, että täällä kummittelee mies”, vastasin ja hymyni leveni, ”mies, jota kukaan ei ole nähnyt.”

”Niin, sinua lukuun ottamatta”, Patrik hymähti.

”Patrik”, aloitin varovasti, koska huomasin hyvän hetken tulleen, ”kuinka vanha sinä olet?”

”Olen 28-vuotias”, Patrik vastasi ja laski minut alas sylistään.

”Tiedän, että kuolit sen ikäisenä”, vastasin, ”mutta et kertonut, minkä ikäinen olet nyt.”

”Onko sillä väliä!” Patrik henkäisi ja nousi seisomaan.

”Ei kai”, vastasin ääni täristen, ”kunhan kysyin. Outoa, ettet halua puhua siitä.”

”Tietenkään en halua”, Patrikin puhe muuttui hermostuneeksi puuroksi, ”tietenkään en halua muistella päivää jona kuolin. Luovuin niin paljosta.” Patrik lyyhistyi istumaan ja nojasi päätään takanaan olevaa seinää vasten. ”Sain joitain etuja takaisin ja aaveena olo ei ole hassumpaa. Mutta minä lakkasin elämästä, Linda. Ja totta puhuakseni en ole enää varma, kuinka vanha olen. Lopetin laskemisen. En käynyt enää tämän talon ulkopuolella. Lukitsin itseni tänne omaan maanpäälliseen vankilaani.”

”Patrik, olen pahoillani”, olin mykistynyt Patrikin yllättävästä avoimuudesta. ”Etkö kertoisi minulle, mitä tapahtui?”

Se oli paha virhe. Patrik katosi hetkessä keittiöstä. Toruin itseäni koko matkan kävellessäni pois keittiöstä. En joutunut kiirehtimään kauas. Patrik oli portaiden puolivälissä. Hänen päänsä retkotti eteenpäin kuin se olisi ollut irrallaan muusta ruumiista. Hän näytti uupuneelta nojatessaan kaidetta vasten. Kun ehdin portaiden alapäähän, Patrik katsoi minua. Hänen silmänsä leiskuivat vuoroin katumusta, raivoa ja surua. Jähmetyin ensimmäiselle askelmalle. Pelkästään Patrikin silmistä näki, että hänen tunteensa mylläsivät kuin vauhkoontunut karjalauma.

”Minun tarinaani ei kuuluisi kertoa. Minun ei edes pitäisi olla täällä.”

”Se ei ole totta”, suutahdin itsekin. Oli vaikeaa pysyä tyynenä, kun Patrik puristi kaidetta rystyset valkoisina. ”Tiedät itsekin, että se ei ole totta.”

Patrik nosti katseensa kattoon, huokaisi ja käänsi katseensa uudelleen minua kohti. Kaksi tummaa silmää kohtasi katseeni. Hän puhui hiljaisella äänellä: ”Ihmiset ovat täällä tarkoituksesta. Mutta aaveet. Me olemme liian pelkureita, jotta jatkaisimme eteenpäin. Mutta silti me olemme liian pelottavia ja outoja, jotta meidät hyväksyttäisiin ihmisten joukkoon.”

Minun olisi tehnyt mieli kurkottaa Patrikia kohti ja lohduttaa häntä. En kuitenkaan pystynyt tekemään niin, koska hänestä huokui suuttumusta ja vihaa, joka varoitti pysymään kauempana. Tunsin itseni äärettömän pieneksi kaiken sen suuttumuksen ja katumuksen edessä. Tajusin hämärästi, että huoneessa olevat valot välkkyivät. Ulkoa kuului alkavan sateen ropina. Kun koko asuntoon tuli aavemaisen pimeää, ainut valonlähde tuli Patrikista, joka loisti utuista sinistä valoa ympärilleen.

”Katso nyt minua!” Patrik karjui, tosin turhaan, koska en saanut katsettani irti hänestä, ”minua ei kuuluisi olla edes olemassa.” Patrik nousi ilmaan terävästi kuin hänen selässään olisi ollut valtavat kotkansiivet, hän vain nytkähti ilmaan ja syöksyi huimaa vauhtia alas pysähtyen suoraan eteeni. Horjahdin taaksepäin ja lennähdin lattialle. Haukoin henkeäni ja Patrik teki samoin. Suuttumus oli saanut hänen normaalisti iloiset kasvonsa vääntymään tuskaiseen virneeseen. Patrik oli uupunut ja niin olin minäkin.

Valot palasivat eläväisesti värähdellen. Patrik katsoi minua anteeksipyytävästi ja aukaisi suunsa kuin olisi halunnut sanoa jotain, mutta ehdin ensin: ”Älä sano mitään.” Makasin kyljelläni lattialla enkä jaksanut nousta siitä vähään aikaan. Tuntui kuin Patrikin raivo olisi kaatanut minut maahan ja nyt jäseneni tuntuivat puutuneilta ja väsyneiltä. Jonkin ajan kuluttua nousin istumaan ja huomasin, että Patrik oli kaikessa hiljaisuudessa istuutunut alimmalle askelmalle.

”Anteeksi”, Patrik henkäisi ja katsoi minua tarkkaavaisesti.

”Sinulla ei ole mitään anteeksipyydettävää”, minä vastasin, ”mutta olet muuten väärässä.”

Patrik pudisti päätään: ”En usko sinua.”

”Etpä tietenkään”, naurahdin, ”mutta ilman sinua Sofia olisi luultavasti repinyt minut kappaleiksi.”

”Totta”, Patrik myönsi, ”mutta oikeuttaako se olemassaoloni?”

”Jos sanot vielä kerran jotain olemassaolosta, liimaan huulesi yhteen”, puhisin suuttuneena.

Patrik hymyili minulle pitkästä aikaa ja nyökkäsi: ”Olisi parempi, jos en asuisi täällä.”

”Ei ikimaailmassa”, vastasin ja nousin seisomaan, ”olen vasta löytänyt tämän maailman sellaisena kuin se on.” Patrik nosti hämmästyneen katseensa silmiini. ”En ole valmis jättämään tätä kaikkea”, selitin.

”Et tiedä, mihin sekaannut”, Patrik henkäisi, ”etkö ymmärrä, että tämä saattaa muuttaa ymmärryksesi maailmasta täysin?”

”Näen sinut, vaikka minun ei pitäisi”, huomautin, ”en voi vain esittää, etten näe sitä, mitä ympärilläni tapahtuu. En voi enää perääntyä, Patrik. Olen jo kurkkuani myöten imaistuna tähän maailmaan. Sinun maailmaasi.”

”Sitten minun täytyy auttaa sinut siitä pois.” Patrikin ilme oli kova ja kylmä. Hän kääntyi ovea kohti ja lipui eteiseen. Ovella Patrik kääntyi. Olin jähmettynyt portaiden alapäähän enkä tiennyt, mitä tehdä. ”Linda”, Patrik lausui nimeni hitaasti, etäisellä äänellä, ”lupaa minulle, ettet liiku ulkona yöaikaan.”

”En”, lupasin, ”mutta minne sinä…”, olin kävellyt Patrikin viereen. ”Milloin tulet takaisin?”

”Linda”, Patrikin ääni sortui. Olin varma siitä, että hän olisi itkenyt, jos vain olisi kyennyt. ”Minä en tule takaisin.”

Sen sanottuaan Patrik lipui oven läpi. Pakokauhu iski lävitseni sähköiskun lailla. Juoksin ovelle, avasin oven ja tuijotin pimeyteen. Patrikista ei näkynyt jälkeäkään. Ulkona satoi kaatamalla vettä ja taivas oli tummassa pilvessä. Juoksin sateesta välittämättä ulos kadulle. Vesi litisi sukkieni alla ja pian tunsin jalkapohjieni kastuvan, sitten punttieni. Tajusin ensimmäisten kyynelten virtaavan silmistäni ja tunsin onton onkalon sisälläni.

”Älä jätä minua”, kuiskasin jonnekin taivaalle, vaikka olin aika varma, että Patrik ei kuulisi minua. ”Älä jätä minua yksin.” Juoksin eteenpäin mitään näkemättä. Juoksin maantien varressa ja otin tukea katulampusta. Tunsin koko kehoni tärisevän kuin kuoleman kourissa. Huuleni värisivät ja hampaani kalisivat toisiaan vasten. Minun oli vaikea hengittää, sillä totuus alkoi hiljalleen valjeta minulle. Nyt joutuisin pärjäämään omillani maailmassa, jossa Sofia olisi tuolla jossain.

Polvistuin tärisevien jalkojeni varaan, lysähdin maahan ja otin jalat syliini. Heijasin itseäni märällä asfaltilla ja kuulin autojen tööttäävän kohdallani. Valokeilat valaisivat hetken ympäristöäni ja sitten kaikki pimeni jälleen. Lohduttomuus tuntui ikuiselta. Kylmä tuuli puhalsi paitani läpi. Kun olin itkenyt jonkin aikaa, silmäni tuntuivat kuivilta ja kärsineiltä. Tiesin, etten saisi Patrikia palaamaan istumalla sateessa, mutta osa minusta oli toivonut, että olisin saanut edes kiinni hänen jalastaan.
Toivoin, että olisin päätynyt hänen mukaansa, minne ikinä hän oli mennytkin.

Käännyin ja raahustin takaisin asunnolleni. En edes jaksanut riisua märkiä vaatteita pois päältäni, vaan rojahdin nojatuolilleni. Katselin asuntoani ja näin sen uudessa valossa. Se tuntui tarpeettoman isolta yhdelle ihmiselle. Kävelin rappusia ylös ja pysähdyin kohdassa, jossa Patrik oli seissyt. Kaiteeseen oli jäänyt rosoinen jälki kohtaan, jota Patrik oli puristanut. Sivelin kohtaa etusormellani ja tunsin ammottavan aukon kasvavan sisälläni. Hengitin katkonaisesti niiskausteni lomasta ja kävelin rappuset ylös.

Olin asunnossani ensimmäistä kertaa aivan yksin. 

Jatkuu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti